Oletko sinä tai tuttavasi kirjoittanut verkossa jotain, josta on tullut riitaa töissä, tai ainakin sanomista. Mitä hyväksytään työyhteisössä ja millainen viestintäkulttuuri on suotavaa. Entä jos kateellinen työkaveri printtaa jonkun kyseenalaisen postauksen ja vie sen pomolle ja aiheuttaa työkaverille potkut. On hyvä pohtia miten luemme ja tulkitsemme toistemme tekstejä verkossa. Hyväntahtoisesti vai pahantahtoisesti. Aiheesta luennoi ITK2012 -seminaarissa Ylen Tuija Aalto. Hänen mielestään avoimen aktiivisuuden strategia olisi parempi käsite kuin sosiaalisen median strategia. Henkilöstöä varten sosiaalisen median ohjekin on hyvä olla olemassa. Ylellä on otettu ensi askeleita jo avoimen datan suuntaan. Muista, että olet sitä mitä jaat. Ole omassa työroolissasi rohkea ja aktiivinen digitaalisessa ja verkottuneessa yhteisössä. Tavallisetkin ihmiset voivat puhua sosiaalisessa mediassa aktiivisesti yhteiskunnallisista asioista. Tässä lisää ITK2012 -videoita
Tuoko avoin data avoimuutta ja innovaatioita ja mitä on avoin data. Onko avoimessa yhteiskunnassa viranomaisten ylläpitämä tieto oltava kaikkien käytettävissä ja hyödynnettävissä. Entä palveluinnovaatiot. Jyrki Kasvin (Tieke) luento Finnish Internet Forum 2012 -seminaarissa käsittelee avointa dataa. Journalismi ja avoin data on haasteellista. Kuka ottaa vastuun jos aineistossa on virheitä. Vaikka juttu on kuinka hyvä tahansa ja visualisointikin erinomaista, se on arvotonta, jos datassa on puutteita tai sitä ei osata analysoida ja tulkita. Tiedon eheys, saatavuus ja jäljitettävyys on keskeistä. Onko tieto varmasti aitoa ja ehjää tai onko joku jo peukaloinut tietoa jossain välissä. Paperiarkistoissa on paljon julkista tietoa mutta se ei ole avoimesti katsottavissa. Kun tietoa avataan, se pitää anonymisoida huolellisesti.
Jyväskylän yliopistossa on 3.5. Annaleena Airan väitöstilaisuus Vuorovaikutushaasteiden
ratkaisu on avain toimivaan työelämän yhteistyöhön.
Entä sosiaalisen median myytit. Onko sosiaalinen media vain teknologiaa tai kupla tai tekeekö se markkinoinnista entistä vaikeampaa. Mikä merkitys on brändillä tai mitä hyötyä somesta tai perinteisistä websivuista on. Kukaan ei halua olla vain luku taulukossa tai tulla kohdelluksi sellaisena. Tästä syystä tiedon hyödyntäminen on entistä keskeisempää. Katso WIRED Business Conference: The Myths of Social Media.
Tiedonhaun opetusta Googlen tapaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti