Vähän toisenlaisia tuloksia löytyy ebrand Suomi Oy:n toteuttamasta laajasta SoMe ja nuoret 2015 -tutkimuksesta. (Julkaisupäivä ei nettisivuilla ainakaan kovin helposti ole löydettävissä.) Tämä aineisto toimii hyvänä tietoperustana digitarinassakin.
Vastauksia saatiin 2618, ja vastaajat olivat 13 - 29-vuotiaita. Harmillista, että vain pieni joukko 9 - 12-vuotiaita löysi tutkimuksen. Siksi heidät rajattiin tulosten ulkopuolelle.
Kannattaa varata vähän aikaa tulosten tutkimiseen. Siellä on eroteltuna kuusi eri lohkoa, ja löydät ne klikkamalla kolmea viivaa vasemman palstan otsikon alapuolella:
- ajankäyttö
- suosituimmat palvelut
- somen käyttötavat
- somen merkitys
- harkinta somessa
- tulevat trendit.
Onko nuorten elämä kokonaan netissä? Tutkimuksen mukaan 18 - 22-vuotiasita 48 % käyttää nettiä viikossa yli 20 tuntia, ja vastaavasti 23 - 29-vuotiaista saman tekee peräti 56 %.
Netin käytön kasvava trendi on ollut näkyvissä jo pitkään. Koen asian kuitenkin positiivisena, koska haluan ajatella, että iso osa nettiin kulutetusta ajasta käytetään tiedon hankintaan ja näin ollen ihmisten sivistämiseen. Enpä sitten tiedä onko keltainen media ja somet enimmäkseen päärooleissa, mutta kuitenkin passiivisen TV:n katsomisen sijaan mielestäni parempi vaihtoehto. Ainahan kyse on kuitenkin tasapainon löytämisestä ja sen mahdottomalta löytää tuntuvan kultaisen keskitien hakemisesta. Itselläni varmasti ylittyy tuo nettiaika, koska työskentelen monesti netin välityksellä.
VastaaPoistaMielenkiintoista luettavaa :) Ainakaan suosituimmat sosiaalisen median palvelut, eivät tuoneet suuria yllätyksiä.
VastaaPoistaUskoisin tiettyjen palvelujen kuten Snapchatin ja Ask.fm:n olevan korkeammalla sijoituksella, jos 9 - 12-vuotiaiden joukko olisi löytänyt tutkimuksen ja ollut mukana tuloksissa.
Siis Tube rulettaa... olin ehkä hieman yllättynyt tästä. No, WA oli kuitenkin palveluista suosituin helppokäyttöisyyden vuoksi ja:"koska kaikki muutkin on siellä, ja se on ilmainen". Ihan helppo uskoa!
VastaaPoistaÄlypuhelin on yleisin vimpain - aika selvää koska laite ei sido paikkaan ts. on aina saatavilla.
Kun puhutaan (netti-)ajankäytöstä, niin mielestäni usein saattaa mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Eli puhutaanko nettiajasta vai netissä tapahtuvasta some-ajanvietosta.
Netti on nykyään välttämätön väline esim. AMK-opiskelijalle :) - siksi erottaisin selvästi nuo asiat toisistaan.
Tämä tutkimus kohdistui siis ainakin nimen perusteella nimenomaan some-aikaan. SoMe ja nuoret 2015.
Tuben suosiota nostanee myös se, että iso osa nuorisosta käyttää sitä samaan tapaan kuin vanhemmat googlea.
PoistaNuorten somepalveluiden käyttö vaikuttaa olevan todella monipuolista. Itse kun käyttää vain Facebookia, Facebook messengeriä, Twitter (uusi tuttavuus) ja Instagramia. Nuoret todella tietävät miten hyödyntää sosiaalista mediaa.
VastaaPoistaVähän vaikuttaisi siltä, että kaikki liikenevä aika menee somessa pyörimiseen. Ja siis kun katsoo katukuvaa, niin kyllä niillä nuorilla on nenä kiinni älypuhelimen ruudussa melkeinpä aina.
Totta! Mutta monet vanhemman polvenkin edustajat ovat addiktoituneita älylaitteisiinsa. Tunnen monta. :/
PoistaYllätyin, kuinka monivivahteista nuorten sosiaalisen median käyttö on. Vloggaajien myötä ei ole yllätys, että Youtube porskuttaa suosituimpien kärjessä, en tosin olisi ajatellut sen olevan Facebookkia tai Instagramia suositumpi.
VastaaPoistaOlen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että nuoret ovat liikaa kiinni älypuhelimiensa maailmoissa ja jättävät huomiotta sen, mitä ympärillä tapahtuu.
Facebookhan on viime vuosina keski-ikäistynyt. Jokin aika sitten uutisoitiin useaan otteeseen siitä, miten nuoret hylkäävät facebookin. Osasyynä on se, etteivät he halua viettää aikaansa vanhempiensa kanssa samassa paikassa. Esim. oma nuorisoni ei päivitä fb:hen koskaan mitään. Sen sijaan pikaviestimet rulettavat.
Poista