Sosiaalinen media on paitsi kaupallisten tarkoitusperien foorumi myös yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanava.
On ennakoitu, että tulevat eduskuntavaalit käydään sosiaalisessa mediassa. Millaisia havaintoja olet tehnyt asiasta vaalien lähestyessä? Kuka on aktiivinen ja missä kanavassa? Millaista on puhutteleva vaalinäkyvyys?
Tulossa kaikkien aikojen meemivaalit... (Meemeistä kannattaa kurkistaa parin vuoden takaista uutista, jossa asiaa tarkastellaan konkreettisten esimerkkien kera.)
Sosiaalisen median roolia poliittisessa viestinnässä on tarkkailtu ahkerasti jo pidemmän aikaa.
No se on ainakin tullut huomattua, niinkuin on jo mainittu, että Facebook on täynnä näitä vaalijuttuja, ja myös ihan tyhmiäkin sellaisia.. Ja lauantaina Lahden keskustassa kävellessä käteen lyötiin vaikka minkälaisen ehdokkaan lappuja. Yksi mies osoitti lapusta heti, että mene katsomaan noita Facebook-sivuja. Aloin heti miettiä, että sanooko hän niin vain nuorille vai suositteleeko hän Facebookkia myös vanhemmille ihmisille.
VastaaPoistaPuhutteleva vaalinäkyvyys on mielestäni sellaista, että se olisi kiinnostavaa ilman mitään vaalejakin. Jos Facebookissa tai Twitterissä joku ehdokas kirjoittaa jostain ajankohtaisesta asiasta ja lisää loppuun myös vaalitunnisteen, se varmasti uppoaa ainakin minuun paremmin kuin ilman muuta sisältöä oleva "äänestä minua"-ydinviesti. Niin ainakin itse saan sellaisen kuvan, että se ihminen oikeasti seuraa asioita ja ajattelee, eikä pelkästään maksa kampanjasta ja käy häiritsemässä ihmisiä toreilla.
VastaaPoistaOngelma somessa tosin taitaa olla siinä että yleensä pitää olla seurattuna jotta saa lukijoita. Itsekin tajusin että kun en ole politiikasta somessa oikein kiinnostunut, ei se ole minulle pahemmin sitten tullut vastaankaan - ainoastaan pari Twitter-viestiä jotka joku seuraamani julkkis on uudelleentwiitannut kaveriltaan.
Eli ehkä poliitikkojen kannattaisikin photosopata itsensä lentämään joutsenella ja postata se kaikkialle. Sillä saisi ainakin jakoja ja seuraajia enemmän! Eri asia tietysti on, tulisiko oikeille kohderyhmille ja ihan oikeanlaista viestiä.
Mä oon niin kypsä jo noihin vaalimainoksiin >:( Niitä on kaikkialla ja niitä tulee joka paikasta. Youtube ja facebook on niitä täynnä, eikä niitä pääse "pakoon" muuten kuin olemalla pois netistä.
VastaaPoistaEn tykkää.
Mua ei ole juurikaan häirinnyt vaalimainokset ainakaan netissä kun käytän chromen adblockia. Ihmeen vähän ihmisetkään ovat Facebookissa keskustelleet asiasta. Usein kaupungilla olen niin omissa maailmoissa etten kiinnitä vaalimainoksiin edes juurikaan huomiota. Kampin aukiolla oli viime perjantaina ihmisiä kampanjoimassa.
VastaaPoistaOlen aina ihmetellyt vaalimainontaa. Uskallan väittää, että mainokset eivät vaikuta puoluekantaani ja ehdokkaita etsin vaalikoneiden kautta. Some- ja muu mainonta tuntuu kuitenkin olevan välttämättömyys tiellä eduskuntaan, muistaakseni Maikkari uutisoi, että kuluvan kauden kansanedustajan keskimääräiset vaalikampanjakulut olivat 35 000e.
VastaaPoistaTwitterissä aktiivisia ovat tietysti siellä aiemminkin esiintyneet poliitikot, kuten Stubb, Kaikkonen ja Arhinmäki. Julkisuuden henkilöistä aikajanallani on näkynyt mm. Hjallis Harkimon ja urheilutoimittajaehdokas Jari Porttilan vaalimainontaa. Seuraamani henkilöt retweettailevat myös ahkerasti omien suosikkiehdokkaidensa twiittejä.
VastaaPoistaInstagramissa ainakin Jaana Pelkonen on aktiivinen. Hän postaa kuvia vaalikampanjastaan päivittäin häsärillä #tolkunihminen. Syy miksi seuraan Pelkosta on tosin aivan muu kuin hänen eduskuntavaaliehdokkuutensa...
Kuten muutkin ovat maininneet, niin ylläriylläri - Facebook on täynnä vaalimainontaa. Itseäni se ei oikeastaan kiinnosta, eikä juuri haittaakaan. Tiedän ketä äänestän ja siihen nyt ei facebookin muiden mainokset sun muut ainakaan vaikuta :)
VastaaPoistaEn ihmettele yhtään vaalimainonnan "sosiaalinenmediaistumista", koska yhä enemmän kaikki siirtyy someen, kaupat, yritykset, ihmiset.. miksei siis vaalimainontakin. Siellä on ainakin laaja vastaanottajakunta, koska somekäyttäjiä vaan on niin pilvin pimein.