2. huhtikuuta 2012

Mobiilia markkinointia

Oletko seurannut yritysten markkinointia sosiaalisessa mediassa tai sitä miten julkisuuden henkilöt hyödyntävät somea? Nautitaanko vain peukutuksista vai onko keksitty jotain muuta? Mitä? Enpä paikkatiedot?  Facebook on tullut esille monessa some-sovellus -esittelyssä kommentein kaikki tietävät, kaikki tuntevat ja kaikkihan siellä on. Onko? Kerro esimerkkejä ja omia kokemuksiasi. Menetkö kaverisi suosittelemaan ravintolaan tai ostatko tuttavasi suositteleman tuotteen. Miten sosiaalinen media vaikuttaa ostokäyttäytymiseesi vai vaikuttaako se lainkaan. Miksi suomalaisen pk-yrityksen pitäisi olla somessa?

12 kommenttia:

  1. Eräs ystäväni käyttää foursquare -palvelua jatkuvasti. Ohjelma on Yhdysvalloissa erittäin suosittu ja myös Euroopassa sen suosio on kasvanut.

    Olen ymmärtänyt sovelluksen olevan hauska ja leikkimielinen peli. Siinä käyttäjä saa tunnustusta kirjautumalla paikkoihin missä vierailee. Palautetta voi myös jakaa muiden käyttäjien kanssa.

    Tämä on oiva työkalu saada yritykselle näkyvyyttä suuressa sosiaalisessa mediassa. Suomessakin yritykset ovat alkaneet jakamaan alennuksia ja lahjoja käyttäjille, jotka kirjautuvat Foursquare -palvelulla heidän toimipaikkaansa.

    Olen jopa itsekin mietinyt lataavani tämän ohjelman ainakin kokeilumielessä:)

    VastaaPoista
  2. Muistaakseni joku kurssilaista esittelikin tämän palvelun. Onko sinulla nimeltä mainita yrityksiä, jotka hyödyntävät foursquare -palvelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Foursquare-esittely löytyy ainakin Miian ja Miran postauksista.

      Poista
  3. Minäkin muistelisin, että luin tämän sovelluksen esittelyn. Jätkäsaaren Verkkokauppa.com -kauppa jakoi ilmaislahjoja, kun kirjautui sisään heidän sivuilleen avajaispäivänä. Näin ketju sai myös verkossa näkyvyyttä. Olen myös törmännyt muutamiin muihinkin liikkeisiin, joiden ovessa on oman yrityksensä Foursquare -mainos.

    Toki yrittäjän täytyy varmistaa, että kaikki toimii täysin. Sosiaalisessa mediassa leviää myös negatiivinen palaute.

    Haaga-Helia voisi myös perustaa Foursquare -sivun. Eniten sisään kirjautuvalle tarjottaisiin luksusparkkipaikka pääoven vierestä:) Näin sosiaalisessa mediassa leviäisi opiskelijoiden päivitykset Haaga-Heliasta ja kouluunne pyrkisi vieläkin enemmän tulevia opiskelijoita.

    VastaaPoista
  4. Negatiivisen palautteen huomioon ottaminen on tärkeä juttu. Se kun leviää yleensä positiivista paljon pontevammin.

    Sinulla lienee ollut haasteita pysäköinnin kanssa, kun keksit noin näpsäkän palkinnon. Tiedätkö, miten Foursquare-sovellusta on käytetty oppilaitosmarkkinoinnissa?

    VastaaPoista
  5. Olen huomannut, että poimin todella paljon ostoideoita sosiaalisesta mediasta. Etenkin blogeista saa hyviä vinkkejä, ja jotenkin tuntuu siltä, että ne ovat "aidompia" kuin vaikkapa nyt television maksetut mainokset. Tosin nykyään monet bloggaajatkin hyötyvät mainostamisesta, eli ihan sinisilmäisesti ei pitäisi niihinkään suhtautua.

    Samaten tutkin paljon juuri esimerkiksi ravintolavinkkejä mm. foursquaren kautta. Monta raflaa on tullut skipattua sekä tuttujen että tuntemattomien kirjoittamien arvioiden perusteella, ja toisaalta monta uutta ravintolatuttavuuttakin löydetty. Ennen SoMe-aikaa en juurikaan mitään ravintola-arvosteluja esimerkiksi lehdistä tutkinut, mutta nimenomaan "tavisten" ruokailukokemukset kiinnostavat nykyään.

    VastaaPoista
  6. Matin parkkipaikkaidea on hyvä. Pasilan kampus on oikeastaa ainoa, jossa on hieman haasteellista löytää parkkipaikka. Mitä muuta voitaisiin "tarjota" opiskelijoille. Ideoita.

    VastaaPoista
  7. Mielenkiintoinen sovellus sinänsä..
    Teen opinnäytetyötä liittyen vuokra-asuntojen markkinointiin..
    Ehkäpä tässä olisi jotain lisäkikkailu-ideoita siihenkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jenny - Löysin sinulta kaksi blogia. Käythän vikkelästi täyttämässä yhteystietosi, jotta tiedämme Outin kanssa, kumpaa blogia tällä kurssilla seuraamme.

      Poista
  8. Hyvä idea. Uskon, että voisi toimia. Kannattaa ideoida opinnäytetyöhösi liittyen.

    VastaaPoista
  9. Ei se parkkipaikan löytäminen ole vaikeaa edes Malmilla:). Oppilaitos voisi tarjota esimerkiksi alennuksia tai tuotepaketteja sisään kirjautuneille.

    VastaaPoista
  10. Hmm... Opintopisteitä ei ikävä kyllä voi laittaa palkintona jakoon. Mitä siis oppilaitoksen tuotepaketit tai alennukset voisivatkaan olla?

    VastaaPoista

Creative Commons -käyttölupa
HH some tutuksi, jonka tekijä on outikati, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.