Blogit ja bloggaus ovat vasta nyt lyömässä läpi vaikka kymmenisen vuotta sitten oltiinkin sitä mieltä, että blogit unohtuvat nopeasti. Hyvällä ja suunnitelmallisella blogilla jokaisella, joka pääsee verkkoon ja omistaa jonkinlaisen tietokoneen, on mahdollisuus julkistaa omia mielipiteitään ja ne leviät hetkessä ympäri maailmaa. Blogit ja sosiaalinen media yleensä, ovat demokratisoineet viestinnän ja kommunikoinnin ja alentaneet julkaisukynnystä.
Blogilla voi tehdä helposti mikroyritykselle tai pk-yritykselle hakukoneoptimoidun sivuston. Blogilla voi brändätä paitsi tuotteen myös itsensä. Blogilla voi Suomessakin ansaita rahaa myymällä mainoksia tai mainostamalla tuotteita. Esimerkkejä ovat niin muoti-, sisustus-, harrastus- kuin ruokablogitkin.
Blogissa sisältö on tärkeää ja toki myös se, että kommentoi ja vastaa nopeasti. Hyvät bloggaajat käyttävät blogikirjoitustensa suunnitteluun, tekemiseen, luokitteluun ja kommentointiin paljon aikaa. Kun kirjoitat blogiin, laita persoonallisuutesi peliin. Ole oma itsesi. Jos et kirjoita tieteellisestä tutkimuksesta, niin unohda asiatyyli. Kirjoita sillä tyylillä, jota kohderyhmäsi lukee. Muista aina myös sosiaalisen media pelisäännöt ja etiikka. Olet oman blogisi päätoimittaja ja olet vastuussa omista kirjoituksistasi ja julkaisemistasi kuvista.
Entä mikä on Twitterin ja Facebookin suhde blogiin? Blogi on se pohja, jossa on tietoa ja artikkeleita ja paikka, josta peukuttajat saavat lisää tietoa tuotteesta ja tweettaamalla voi mainostaa uutta blogikirjoitusta ja saada lisää lukijoita blogille.
Siispä rohkeasti kirjoittelemaan ja kommentoimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti